توصیه های مسافرتی

بسمه تعالی

توصیه های لازم جهت ایرانیانی که قصد سفر به کشور ازبکستان را دارند:

1- هر مسافر به هنگام ورود به قلمرو ازبکستان موظف است، میزان کل وجوه نقدی همراه خود (اعم از دلار، یورو، ...) را در فرم اظهارنامه گمرکی درج نماید. در غیر این صورت در هنگام خروج از کشور امکان خارج کردن ارز اظهار نشده وجود  نداشته و در صورت کشف آن توسط مامورین گمرک ازبکستان، ضمن مصادره ارز مکشوفه، صاحب آن نیز تحت پیگرد قضائی قرار خواهد گرفت. لازم به ذکر است که ورود و خروج طلا، جواهرات و اشیاء قیمتی نیز تحت کنترل بوده و لازم است هر مسافر هنگام ورود مشخصات دقیق آنها را در اظهارنامه خود ذکر نماید. 

2- هر تبعه خارجی پس از ورود  به ازبکستان موظف است حداکثر ظرف مدت 72 ساعت (تعطیلات روز یکشنبه روز کاری محسوب نمی گردد) مشخصات و نشانی محل اقامت خود را در اداره مهاجرت و ثبت اتباع محل اعلام نماید. در صورت اقامت در هتل، ثبت اقامت به طور خودکار توسط مسئول هتل انجام خواهد شد اما در صورت اقامت در منزل شخصی مسئولیت ثبت اقامت مسافر به عهده میزبان می باشد. با توجه به اینکه اخیرا مامورین ذیربط مستقر در فرودگاه ضمن کنترل دقیق اسناد مربوط به ثبت اقامت مسافران، صحت اقامت شخص را از هتل مربوطه استعلام می نمایند و در صورت کشف هرگونه تخلف ضمن بازداشت فرد متخلف، پرونده کیفری علیه وی تشکیل می گردد. اکیدا به کلیه هموطنان محترم توصیه می گردد، تا حتی الامکان از سکونت در منازل شخصی خودداری و در هتل اقامت نمایند و در صورت سکونت در منزل شخصی حتما شخص باید اقامت خود را به اداره مهاجرت و ثبت اتباع محل اطلاع دهد.

3- اقامت بیش از مدت تعیین شده روادید در این کشور مشمول پرداخت جریمه سنگین بین 2000 تا 4000 دلار خواهد بود. لذا در صورت توقف بیشتر از مدت روادید، لازم است قبل از خاتمه اعتبار نسبت به تمدید آن  اقدام گردد. لازم به ذکر است که مدت اعتبار روادید ازبکستان از  تاریخ صدور آن محاسبه می گردد.

4- ورود هرگونه مواد مخدر، داروهای کدئین دار و آرامبخش نظیر استامینوفن کدئین، دیازپام و غیره به این کشور ممنوع می باشد. بیمارانی که بنا به ضرورت باید داروهای فوق را مصرف نمایند، لازم است نسخه پزشک معالج (تایید شده توسط مراجع ذیصلاح ایران) را به همراه ترجمه روسی آن به همراه داشته باشند.

5- عکسبرداری و فیلمبرداری از اماکن عمومی، خیابان های سطح شهر، ساختمان های دولتی و مراکز حساس (به جز اماکن توریستی) ممنوع بوده و در صورت مشاهده پلیس، دوربین و فیلم مربوطه توقیف خواهد شد.

6- خروج هر گونه اشیاء قدیمی با قدمت بیش از چهل سال (سماور، سکه، گرامافون و غیره...) ممنوع می باشد. در صورت مشاهده، ضبط و مشمول جریمه نقدی می گردد.